Promocja zdrowia
Przedszkole Promujące Zdrowie
W Polsce od połowy lat 90. XX w. powstaje wiele przedszkoli promujących zdrowie (PPZ). W swej pracy wykorzystują one koncepcję szkoły promującej zdrowie.
Z punktu widzenia działań w zakresie promocji zdrowia istnieje wiele odrębności między szkołą a przedszkolem. Dotyczą one zadań, warunków, organizacji życia, edukacji i pracy oraz społeczności tych dwóch instytucji. Z tego też powodu nie można automatycznie przenosić do PPZ wszystkich założeń szkół promujących zdrowie. Koncepcja i strategia działań w zakresie promocji zdrowia w przedszkolu powinny uwzględniać specyfikę przedszkola jako miejsca, gdzie wzmacnia się zdrowie jego społeczności.
Na wiek przedszkolny przypada kształtowanie się podstawowych zachowań zdrowotnych, a wszelkie nieprawidłowości mogą być trudne do zmiany w dalszych latach życia. Pracownicy przedszkola mają codzienny kontakt z rodzicami lub opiekunami dzieci, co stwarza ogromne możliwości współpracy w rozwijaniu ich kompetencji wychowawczych oraz tych dotyczących dbałości o zdrowie. Przedszkole odgrywa więc bardzo ważną rolę – taka szansa nie powtarza się już na kolejnych etapach edukacyjnych.
Wychowanie przedszkolne jako główny cel stawia sobie wszechstronny rozwój osobowości dziecka, przejawiającej się w sferze intelektualnej, wolicjonalnej, emocjonalnej, w aktywności ruchowej, społecznej i poznawczej.
Podstawowymi założeniami edukacji przedszkolnej jest dostrzeganie rozwojowych i indywidualnych potrzeb dziecka oraz znajdowanie odpowiednich sposobów na ich zaspokajanie w specyficznych warunkach placówki przedszkola. Do najistotniejszych założeń należy również uwzględnienie w procesie wychowania współzależności potrzeb biologicznych i psychicznych dziecka. Edukacja zdrowotna zajmuje więc ważne miejsce w systemie wychowania przedszkolnego. Budowanie „świadomości prozdrowotnej” poprzez edukację oznacza nie tylko wzbogacenie wiedzy o zdrowiu, ale i „odpowiedzialność” za własne zdrowie. Stan zdrowia jako wypadkowa wielu czynników (biologicznych, fizykochemicznych, społecznych) pozwala na prawidłowe reagowanie i przystosowanie się do środowiska społecznego.
CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU Przedszkola Publicznego nr 33 „Karolinka”
Program „ABC zdrowia przedszkolaka” obejmuje szeroko ujęte treści wychowania zdrowotnego wraz z kształtowaniem sprawności fizycznej dzieci. Przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym. Przedstawione treści będą realizowane przez cały rok szkolny. Działania wynikające z realizacji programu ukierunkowane zostały zarówno na dzieci, jak i rodziców. Treści programu podzielone są na cztery moduły:
I. Aktywność fizyczna
II. Zdrowe odżywianie
III. Emocje, relacje społeczne
IV. Profilaktyka
CEL GŁÓWNY:
- Celem głównym programu jest promowanie wiedzy, prawidłowych umiejętności oraz nawyków prozdrowotnych wśród dzieci w wieku przedszkolnym, ich rodziców oraz opiekunów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- Poszerzanie wiedzy dzieci na temat znaczenia aktywności fizycznej dla ich zdrowia;
- Stworzenie sytuacji sprzyjających rozwijaniu szeroko rozumianej aktywności fizycznej dzieci;
- Podniesienie poziomu wiedzy dzieci i rodziców na temat prawidłowego żywienia;
- Stworzenie dzieciom warunków do samodzielnego nabywania umiejętności i nawyków zdrowego odżywiania się;
- Nauka rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacjach niebezpiecznych dla zdrowia i bezpieczeństwa;
- Organizowanie dzieciom przestrzeni do nauki higienicznego i zdrowego trybu życia;
- Podniesienie jakości zdrowia emocjonalno-społecznego dzieci;
TREŚCI EDUKACYJNE
I MODUŁ – AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA
ZADANIA, TREŚCI | PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW, METODY | PRZEWIDYWANE EFEKTY |
1. Zapoznanie dzieci z zasadą „Ruch to zdrowie”;
2. Uczestnictwo dzieci z różnego rodzaju aktywności fizycznej;
3. Wzbogacenie wyposażenia sal i ogrodu przedszkolnego; | - prowadzenie pogadanek z dziećmi na temat znaczenia aktywności fizycznej dla zdrowia; - realizacja przedszkolnego projektu „Tydzień sportu” i „Dni sportu”;
- prowadzenie zajęć ruchowych z dziećmi z uwzględnieniem elementów różnych metod i z wykorzystaniem różnorodnych sprzętów i pomocy; - organizacja spacerów, wyjść i wycieczek mających na celu rozwijanie aktywności fizycznej dzieci;
- zakup piłek do skakania, przenośnych bramek piłkarskich, kosza do „minikoszykówki” i innych sprzętów zachęcających dzieci do zabaw i gier ruchowych; | Dzieci: - rozumieją znaczenie aktywności fizycznej; - uczestniczą w różnych formach zajęć ruchowych;
- organizują i wybierają samodzielne zabawy ruchowe; - biorą udział w konkurencjach sportowych; - znają prawa dziecka w zakresie wolnego czasu i bezpiecznej zabawy;
- korzystają z zgromadzonej bazy dydaktycznej do zajęć ruchowych; |
II MODUŁ – ZDROWE ODŻYWIANIE
ZADANIA, TREŚCI | PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW, METODY | PRZEWIDYWANE EFEKTY |
1. Zapoznanie dzieci z zasadami zdrowego żywienia;
2. Zmiana postaw żywieniowych dzieci;
3. Modernizacja pionu żywieniowego – wzbogacanie infrastruktury kuchni; | - prowadzenie zajęć z dziećmi na temat zasad zdrowego odżywiania się; - rozmowa z lekarzem stomatologiem i pediatrą;
- wprowadzenie samodzielnej formy przygotowywania przez dzieci śniadań - „szwedzkiego stołu”; - wprowadzenie dodatkowego zdrowego posiłku (drugie śniadanie) w postaci owoców/warzyw; - warsztaty dla rodziców z dziećmi na temat wykonywania zdrowych posiłków (sałatki, soczki itp.); - zajęcia z dziećmi dotyczące przygotowywania zdrowych posiłków/soków;
- wprowadzenie odznak „Zdrowo się odżywiam”; - umożliwienie dzieciom stałego dostępu do wody pitnej w salach – realizacja programu „Mamo, tato, wolę wodę”; - zakup nowych urządzeń – krajalnic, szatkownic, mieszalnika – służących przygotowywaniu „swojskich” potraw; | Dzieci: - znają podstawowe zasady zdrowego odżywiania się (stosownie do wieku); - wybierają zdrowe produkty podczas samodzielnego przygotowywania posiłku; - zjadają owoce i warzywa w różnych postaciach; - chętnie piją wodę; - znają prawa dziecka w zakresie zdrowego odżywiania; |
III MODUŁ – EMOCJE, RELACJE SPOŁECZNE
ZADANIA, TREŚCI | PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW, METODY | PRZEWIDYWANE EFEKTY |
1. Zapoznanie dzieci
2. Nawiązanie systematycznej współpracy z psychologiem przedszkolnym a) Diagnoza pozwalająca rozpoznać potrzeby emocjonalne, poznawczo – rozwojowe oraz manualne dzieci; b) Rozwijanie zdolności percepcyjno – poznawczych, emocjonalno – społecznych oraz możliwości ruchowych dzieci; c) Odreagowanie wewnętrznych napięć, niepowodzeń, frustracji
3. Wzbogacenie pracy nauczyciela | - prowadzenie zajęć na temat: uświadamiania własnej osoby, budowania pozytywnych relacji w kontaktach społecznych, kształtowania społecznie akceptowanych postaw, rozpoznawania i wyrażania emocji; - zawieranie kontraktów grupowych, stosowanie systemów motywacyjnych; - organizowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających podejmowaniu przez dzieci różnorodnych zabaw (tematycznych, muzycznych itp.); z dziećmi: – zajęcia warsztatowe z elementami arteterapii dotyczące emocji, zachowań oraz budowania relacji społecznych w grupie; - zabawy rozluźniające, relaksujące, ruchowe, niwelujące napięcie psychiczne; - zabawy fabularyzowane - zabawy ułatwiające integrację członków grupy, poznanie nowego otoczenia i zmniejszenie dystansu między wychowankami; - zabawy aktywizujące grupy dziecięce zabawy pozwalające poznać własne ciało; - zabawy w relacjach z druga osobą; - metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne; - elementy biblioterapii: bajki terapeutyczne; z rodzicami: – prelekcje, pogadanki, spotkania dotyczące zagadnień związanych - zakup książek do biblioterapii, tablic demonstracyjnych, gier edukacyjnych oraz innych pomocy mających wpływ na rozwój emocjonalno-społeczny dzieci; | Dzieci: - potrafią rozpoznać własne emocje i wyrażać je w sposób akceptowany społecznie; - potrafią zgodnie współpracować w grupie w sytuacjach zadaniowych i w zabawie; - używają zwrotów grzecznościowych odpowiednio do sytuacji; - znają prawa dziecka w zakresie integracji, równości, tożsamości;
- podwyższenie własnego samopoczucia; – podwyższenie poziomu samoakceptacji; – nabywa większej pewności siebie; – pogłębienie i łatwiejsze nawiązywanie kontaktów interpersonalnych; – pokonuje lęki związane – odreagowuje napięcia; – potrafi słuchać innych; – nazywa własne myśli i uczucia; – odkrywa własne możliwości twórcze; – pobudza własną fantazję; – poprawa koncentracji;
|
IV MODUŁ – PROFILAKTYKA
ZADANIA, TREŚCI | PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW, METODY | PRZEWIDYWANE EFEKTY |
1. Zapoznanie z zasadami warunkującymi zdrowie fizyczne
2. Objęcie dzieci opieką medyczną profilaktyczną;
3. Dostosowanie sanitariów do potrzeb i możliwości bezpiecznego i samodzielnego z nich korzystania | - prowadzenie z dziećmi zajęć, pogadanek i spotkań na temat higieny osobistej; - organizowanie spotkań ze Strażą Pożarną, Policją, Strażą Miejską; - organizowanie spotkań dzieci - zorganizowanie warsztatów pierwszej pomocy dla dzieci;
- organizowanie comiesięcznych wizyt pielęgniarek w przedszkolu; - organizowanie corocznego badania dzieci w kierunku wad postawy przez lekarza ortopedę; - organizacja zajęć z gimnastyki korekcyjnej oraz zajęć logopedycznych; - modernizacja przedszkolnych łazienek; | Dzieci: - ubierają się stosownie - starają się prawidłowo myć zęby; - dbają o czystość i higienę osobistą; - znają zasady bezpiecznego poruszania się po drodze, bezpiecznej zabawy w domu - wiedzą jak należy się zachować - znają zasady udzielania pierwszej pomocy; - objęte są opieką stosownie do ich potrzeb – logopeda, nauczyciel gimnastyki korekcyjnej; - znają prawa dziecka do opieki medycznej, ochrony zdrowia |
EWALUACJA
W celu sprawdzenia zasadności realizowanego programu „ABC zdrowia przedszkolaka” zostanie przeprowadzona ewaluacja tj. działania zmierzającego do stwierdzenia, w jakim stopniu zamierzone cele są osiągane. W czasie realizacji programu będzie prowadzona dokumentacja w postaci arkuszy ewaluacyjnych. Badaniu efektów służyć będą:
- obserwacja dziecka w różnych codziennych sytuacjach,
- rozmowy z dzieckiem (okazjonalne lub celowe),
- organizowanie zabaw lub zajęć, w których dziecko wykonuje konkretne działanie,
- wykonywanie zadań z wykorzystaniem proponowanych pomocy (np. test obrazkowy).
Wyniki ewaluacji zostaną przedstawione dyrektorowi i rodzicom po zakończeniu realizacji programu.
BIBLIOGRAFIA
|
|
1. | „Racjonalne żywienie czynnikiem prawidłowego rozwoju dziecka” Wychowanie |
2. | „Troska o zdrowie dziecka zadaniem nowoczesnej szkoły” Bliżej Przedszkola Nr 3.54. Marzec 2006. |
3. | „Zdrowy styl, zdrowe odżywianie” Wychowanie w przedszkolu Nr 8 Wrzesień 2008. |
4. | „Żywienie w przedszkolu” Bliżej Przedszkola Nr 12.111 Grudzień 2010. |
5. | Drabik J., Krótko o znaczeniu aktywności fizycznej, dłużej o przyczynach jej braku |
6. | Fall- Ławryniuk M., „Zdrowa szkoła” , Bliżej Przedszkola Nr 12.111. Grudzień 2010. |
7. | ORE, „Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja” |
8. | Warbrick C., Porozmawiajmy o … ODŻYWIANIE, IBIS, Poznań 2009. |
9. | Wojnarowska b., Sokołowska M., Szkoła Promująca Zdrowie, KOWEZ, Warszawa 2000. |
10. | Wolny B., „Wpływ szkoły promującej zdrowie na zachowania zdrowotne uczniów”, Kwartalnik Edukacyjny” 2004 nr 3 i 4. |
11. | Woynarowska B., „Problemy zdrowotne uczniów i udział szkoły w ich rozwiązywaniu”, Nowa Szkoła 6/2003. |
12. | Ziarenko M., „Jak promować zdrowie w szkole?” w: Edukacja i Dialog, 2002 nr 8. |