Kącik logopedyczny
Zajęcia logopedyczne
W naszym przedszkolu działa gabinet terapii logopedycznej.
Zajęcia logopedyczne prowadzi mgr Katarzyna Sosulska - logopeda przedszkolny i szkolny.
Rodzicu! Pomyśl o swoim dziecku i zastanów się:
Dziecko ma 3 lata:
- nie mówi wcale
- wymawia jedynie pojedyncze i proste wyrazy
Dziecko ma 4 lata:
- nie wymawia głosek k, g - zamienia je na t, d (zamiast „kogut” mówi „todut”)
- głoski s, z, c, dz zamienia na ś, ź, ć, dź
- głoski dźwięczne zastępuje bezdźwięcznymi np. b na p (zamiast „buda” mówi „puta”,), w na f (zamiast „woda” – „fota”)
Dziecko ma 5 lat:
- nie wymawia głosek sz, ż, cz, dż (np. zamiast „szafa” mówi „safa”)
- nie używa zdań rozwiniętych
- nie zadaje pytań
Dziecko ma 6 lat:
- nie wymawia głoski r (zamiast „rower” mówi „lowel” lub „jowej”)
- nie potrafi odpowiedzieć na pytania dotyczące treści bajki, opowiadania
- popełnia wiele błędów gramatycznych
Jeżeli którykolwiek z powyższych punktów odnosi się do Twojego dziecka – nie zwlekaj.
Zgłoś się do logopedy!
Praktyczne rady dla Rodziców
Jak stymulować mowę dziecka?
Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia oddechowe utrwalające prawidłowy sposób oddychania.
1.Parkowanie – wycinamy z papieru małe kolorowe samochodziki; zadaniem dziecka jest przenieść samochodzik do garażu (np. pudełko po zapałkach) przy użyciu słomki. Pamiętajmy, aby pudełko leżało blisko autka, a słomka nie była zbyt gruba i nie miała zgięć (można przyciąć tradycyjną słomkę w miejscu zgięcia).
2.Wyścigi – ustawiamy dwa małe papierowe autka na stoliku (powierzchnia musi być gładka). Z pasków plasteliny lub drucika formujemy granice drogi, w której musi mieścić się autko (można uformować kilka zakrętów). Dmuchamy przez słomki tak, aby pojazd jak najszybciej dotarł do mety. Ćwiczenie to można wykonywać w 2 osoby lub pojedynczo.
3.Muchomor – kładziemy przed dzieckiem planszę z muchomorem bez kropek. Na stoliku rozkładamy kilka białych papierowych kropek. Zadaniem dziecka jest przenieść przy użyciu słomki kropki na kapelusz grzybka. Ćwiczenie to można dowolnie modyfikować, np. używając planszy z akwarium i rybkami, swetrem i guzikami, choinką i bombkami itd.
4.Dmuchanie baniek mydlanych – najpierw dużo malutkich baniek (mocny wydech), a potem próba nadmuchania jak największej bańki (wydech musi być długi i słaby).
5.Dmuchanie w płomień świecy, tak aby nie zgasła. Ćwiczenie to powinno być wykonywane zawsze pod kontrolą osoby dorosłej.
7.Dmuchanie w wiatraczek.
8.Gwizdanie przy użyciu gwizdka (nie chodzi o jeden bardzo głośny dźwięk, lecz o kombinację dźwięków, np. długi i cichy, następnie długi i głośny, przerywane ciche, przerywane głośne itp.)
Pamiętaj, żeby pomieszczenie było przewietrzone. Wybierz jedno lub dwa ćwiczenia i wykonaj je jeden raz. Ćwiczeń oddechowych nie może być zbyt wiele, aby u dziecka nie doszło do zawrotów głowy.
Galeria zdjęć z zajęć logopedycznych